Календарне планування з образотворчого мистецтва.
5 клас.
№ п/п | Навчальні завдання | Орієнтовні тематичні вправи та завдання | Техніка та матеріали |
І семестр. 16 годин (2 години – резервний час) Тема 1: Графіка. 8 годин. | |||
1 | Види образотворчого мистецтва та їх походження. Стежинки графіки. Засоби виразності графіки: штрих, лінія, крапка, пляма. | 1. Вправи на виявлення гнучких хвилястих, колючих, тонких, товстих ліній, штрихів, крапок, плям. 2. Створення позиції (малюнка) з використанням виразних ліній, крапок. | Олівець, ручка, туш, воскові олівці, вугілля. |
2 | Краєвид, як жанр графіки. Основні правила композиції, виявлення головного, ритм, композиція, лінійний малюнок як иражальний засіб для створення графічних образів. | 1. Створення композиції «Поетичні краєвиди рідної землі». 2. Створення пейзажної композиції. | Олівці, ручки фломастери, пастель, крейди. |
3 | Основні правила композиції та вибору формату аркуша. | 1. Вправи на зображення образів дерев у композиції «Диво дерево». 2. Виконання абстрактної композиції «Допоможи метелику». | Фарби гуаш, чи акварельні, ниткографія, плямографія, акватипія. |
4 | Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма, освітлення, тоновий малюнок. | 1. Замальовки фруктів, овочів. 2. Створення натюрмортів «Осінній букет», «Дари осені». | Олівці, пастель, ручки, сангіна, вугілля. |
5 | Силуетна графіка виражальні можливості графіки, пляма, силует, контур, виявлення характеру форм. | 1. Вправи на створення силуетів птахів, тварин, образів дерев на кольоровому тлі. 2. Вправи на засвоєння різних графічних технік «Розмова з морем» (акватипія, монотипія) | Олівці, ручки, туш. Перо, фломастери.Фарби Акватипія, монотипія, гратографія. |
6 | Шрифтова композиція в графіці (буквиця, буква-слово, декор літери, асоціації, характер написання літер. | 1. Створення композиційної роботи «Весела абетка» (буква-образ, буквиця, буква-слово, декоративна літера). 2. Створення ілюстрації, заставки до улюбленого твору. («Колосок», «Пан Коцький»). 3. Вправи на написання букви-образу, буквиці, букви-слова, декоративних літер. | Фарби, олівці, крейди, ручки, фломастери. |
7 | Загальні пропорції, масштаб, композиція, єдність та співвідношення частин з цілим, передача образу людини, виявлення стану, настрою | 1. Вправи на передачу композицій людини, (великий – малий, дорослий – дитина). 2. Створення композиції «Моя родина передача характерних особливостей людини». | Олівці, крейди, ручки, пастель. |
8 | Підсумковий урок з теми: «Графіка» Характер і побудова форм, масштаб, художні прийоми виявлення характеру. | 1. Створення тематичної композиції «Смарагдове місто», «Місто майстрів». 2. Тестове опитування з теми «Графіка». | Фарби, олівці, фломастери, туш, перо, крейди, пастель. |
Тема 2: Живопис, кольорознавство. 8 годин | |||
9 | Живопис - як вид мистецтва, основні виражальні засоби: колір, холодні, теплі кольори, насиченість, тонова розмивка, мазок. | 1. Виконання вправ на отримання кольорів, створення розтяжки кольору, насиченості. 2. Послідовність кольорів у спектрі, змішування, тонова заливка. 3. Створення композиції «Звідки веселка воду набирає». | Фарби акварельні, гуашеві, заливка кольору. |
10 | Засоби виразності живопису, ахроматичний, хроматичний колір, насиченість, світлота, відтінок, мазок, пляма, тонова розмивка. | 1. Вправи накладання фарб акварелі (по-вологому, по-сухому). Ахроматичні кольори, насиченість 2. Створення композицій «Зі світлини моєї бабусі», «Осіння симфонія», «Тихий листопад». | Гуаш, акварель, по-вологому, по-сухому. |
11 | Колір і форма, основні кольори, доповнювальні кольори, тепла та холодна колірна гама, лесування, колір природних форм. | 1. Тепла кольорова гама. Створення композиції «Стоять веселі соняхи в цвіту». 2. Холодна кольорова гама «Осінній дощ», «Хмарки на небі» (пейзаж-настрій). | Фарби, олівці. Техніки: по-вологому, по-сухому, кольорові розтяжки. |
12 | Засоби виразності живопису, нюанс, контраст, колір природних форм. | 1. Вправи на отримання різних відтінків кольорів. 2. Створення образу пташки, використовуючи нюанс, контраст. «Папуга», «Павич». 3. Композиція на зображення тварин, птахів. | Фарби гуашеві, акварельні. Змішування кольорів. |
13 | Композиція в живописі. Композиційний центр, динамічна форма, колір та різні його відтінки. Особливості зображення неба, хмар, води в мариністичного пейзажі. | 1. Вправи на промальовку різних форм риб, каміння, піску. 2. Створення мозаїчного панно «В гостях у Нептуна». 3. Мариністичний пейзаж за мотивами творів І. Айвазовського | Мозаїка, папір, клей, ножиці, фарби акварельні, гуашеві. |
14 | Передача плавності композиції, проробка окремих деталей переднього плану. | 1. Виконання вправ на зображення предметів другого плану, промальовку деталей переднього плану. 2. Створення образів, що уособлюють поняття добра і зла, радості і смутку за мотивами казок. | Фарби. Різні техніки живопису. |
15 | Основні виражальні засоби живопису, композиційний центр, передача характерних особливостей образу. | 1. Вправи на зображення обличчя та постаті людини 2. Створення ескізів композиції за мотивами народного дійства або різдвяної вистави «Колядники», «Щедрувальники», «Ніч перед Різдвом» (Портрети головних героїв на тлі зимового пейзажу). | Акварель, гуаш, акварельні олівці, кольоровий папір. Техніка за вибором. |
16 | Підсумковий урок, композиція в живописі, художні форми виявлення характеру, виразні засоби художніх технік. | 1. Завершення роботи над створенням тематичної композиції «Зимові свята» у кольорі. 2. Ескіз композиціЇ-мініатюри розпису новорічних кульок з пап’є-маше: «Зимовий ліс», «Новорічна казка», «Зимова квітка»… 3. Тестове опитування «Види живопису». | Техніка лесування, мазок. Акварель, гуаш, акварельні олівці, кольоровий папір, пензлик, гелієві ручки, паєтки. |
ІІ семестр. 18годин (2години – резервний час). Тема 1 : Скульптура та декоративно-прикладне мистецтво (10 год.) | |||
17 | Скульптурна мова образотворчого мистецтва, види скульптури, засоби виразності: об’єм, пластика, форма, фактура, рельєф, барельєф, горельєф, контррельєф, об’ємна скульптура. | 1. Створення рельєфу кахлі з фантастичним казковим образом. 2. Створення барельєфу «Казковий будинок», передача фактури стін, даху. | Пластилін, солоне тісто, пластика. |
18 | Передача ритму, статики, динаміки в скульптурі. | 1. Виконання анімалістичної композиції «Диво-птах», торцювання, кругла скульптура. 2. Передача статики, динаміки, ритму, ракурсу при зображенні тварин. | Пластилін, папір, ножиці. |
19 | Засоби виразності скульптури, малі форми, дрібна пластика, виявлення фактури. | 1. Вправи на створення об’єму, виявлення пластичних форм, різні прийоми та техніки. «Світ казкових героїв». 2. Багатофігурна композиція «Танцюристи», «Спортсмени» (робота в парі). | Пластилін, барельєф, горельєф. |
20 | Скульптурна мова образотворчого мистецтва: статика, динаміка, ракурс. | 1. Виконання круглої скульптури «На арені цирку», «Дресирувальник» (робота в парі) | Пластилін, солоне тісто. |
21 | Декоративні форми, орнамент (геометричний, зооморфний, рослинний), рапорт, спрощення. | 1. Знайомство з народними художніми промислами України та їх центрами – Опішне, Косів. 2. Вправи на створення нескладного стрічкового орнаменту. Стилізація. Поняття рапорту, ритму. 3. «Бабусин глечик». Оздоблення та декорування форми, | Фарби гуашеві, папір кольоровий, ножиці, аплікація. |
22 | Народна іграшка. Ліплення народної іграшки, особливості розпису, фактура в традиційній іграшці. | Ліплення народних іграшок з подальшим розписом «Півень, що співає», «Свищик». | Пластилін, глина, гуашеві фарби, пап’є–маше. |
23 | Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага, декоративна форма. | Виконання композиції «Вазон», «Дерево життя». Вправи на передачу символічних зображень. | Витинанка. Ножиці, кольоровий папір, клей. Аплікація. |
24 | Ознайомлення з властивостями паперу. Композиція та декор вітальної листівки, плакету або об’ємної композиції «Птах щастя». | 1. Створення декоративної композиції «Подарунок мамі», «Птах щастя» (аплікація, об’ємна пластика). 2. Створення святкової листівки «8 Березня», «Сувенір» в техніках оригамі, кірігамі, квілінгу. | Ножиці, кольоровий папір, картон, клей, матеріали для оздоблення. |
25 | Петриківський розпис, основи композиції, (зернятко, гребінчик, горішок, перехідний мазок, знайомство з майстрами, види ДПМ. | 1. Вправи на оволодіння технікою петриківського розпису (зернятко, гребінчик, перехідний мазок). 2. Ескіз пташки в техніці петриківського розпису. | Гуаш, акварель, пензлі з котячої шерсті. |
26 | Основи композиції петриківського розпису. Композиція в крузі, квадраті. | Створення декоративної композиції «Задрімали на калині золоті жар – птиці». Петриківський розпис. | Гуаш, акварель, пензлі з котячої шерсті. |
Тема 2: Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва.(архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно). 8 годин. | |||
27 | Види архітектури, вплив історичної епохи на формування художнього образу, основні виражальні засоби. | 1. Створення макету об’ємного будиночка. 2. Розробка проекту палацу для казкового героя. | Паперопластика. Клей, картон, пензлик, папір кольоровий, ножиці, фарби. Ліплення. Солоне тісто, пластилін, стеки. |
28 | Ілюстрування літературних творів. | Створення макету книжки з ілюстраціями українських казок: «Івасик-Телесик», «Мудра дівчинка», «Коза-Дереза»... | Техніка на вибір учня. |
29 | Відтворення настрою, стану за допомогою засобів образотворчого мистецтва – композиції, ліній, плям, тону, колориту. | 1. Практична робота. Абстрактна композиція «Я бачу музику». 2. Фантазії на теми музики. Живопис. Графіка | Фарби акварельні, гуашеві, ручки гелеві, пензлик. Графічне доопрацювання. |
30 | Театрально-декораційний вид живопису, взаємозв’язок форми і змісту. | 1. Створення ескізу декорацій до улюбленої вистави. 2. Виготовлення рухливої ляльки-маріонетки, як найпростішої ляльки, або ляльки-рукавички. | Аплікація, фарби, пензлі, пластилін. Солоне тісто, тканина, картон, ножиці, предмети декору, нитки. |
31 | Цирк і образотворче мистецтво, виражальні можливості кольору. | 1. Створення композиції «Веселий клоун» аплікація, колаж. 2. Створення композиції «На арені цирку», «Ми в цирку» (техніка на вибір). | Кольоровий папір, картон, ножиці, клей, фарби, пензлі. |
32 | Кіно та образотворче мистецтво, виявлення характеру образів, виділення головного | 1. Рольова гра «Створюємо нову телепрограму». Створення образів для телешоу. 2. Створення заставки до телевізійної програми «Всезнайко». 3. Виконання портретів персонажів українського мультфільму «Як козаки…» | Матеріали за вибором учня. |
33 | Особливості композиції, колорит, кольорова гамма. | 1. Створення лірико-поетичної композиції на теми пейзажу «В травневім лісі галява запашна». 2. Декоративний натюрморт «Весняні квіти». 3. Виготовлення панно (декоративне) «Весняні мотиви». | Акварель, гуаш. Живопис. |
34 | Узагальнюючий урок. | Гра- вікторина «Види мистецтва». | Техніка на вибір. |